Followers

Sunday, November 14, 2010

kenangan bersama arwah nenek


sedar x sedar da 5 bulan 'mok' pergi meninggalkan kami sekeluarga. Walaupun begitu aku merasakan baru sekejap mok pergi. Setiap kali terkenang mok mesti aku akan menangis. kalau baca Yasin mesti teringat mok. terbayang sekujur mayat yg tak bernyawa di hadapan aku. Pucat muka mok... lebih menyedihkan aku x sempat melihat arwah mok pergi buat selama-lamanya. pagi sebelum arwah mok meninggal aku bersiap-siap untuk balik ke U dengan Anis and Ali. aku cium tangan dan pipi mok. mok sempat meminta maaf pada aku kalau ada salah dan silap selama ni membesarkan aku. " hidup mok da x lama. maaf mok kalau ada salah silap". aku masih ingat lagi ayat mok waktu tu. tapi aku x sangka die akan meninggalkan aku begitu cepat. malam aku sampai U tu aku da rasa x sedap hati. namun mungkin 2 hanya perasaan aku kan. pukul 4 pagi telefon berbunyi." Rah, blikla mok dah tak ada". secara automatik aku kemaskan semua baju aku nak blik. aku call abah cakap nk balik pukul 5 pagi tapi abah cakap " x payah balik lagila, tunggu waktu terang. bahaya nak balik gelap-gelap". aku akur ja. aku menangis... Ya Allah, x sampai 24 jam aku tinggalkan mok tapi mok da pergi tinggalkan aku. sayu je rasa hati aku waktu aku. namun aku bangun, mandi n solat hajat. moga Allah ampunkan semua dosa-dosa mok. kemudian aku baca Yasin. Usai semua aku call Anis suruh teman aku balik. kul 6.30 pagi aku bertola balik ke Kota Bharu. biarpun dalam keadaan mengantuk tapi aku still gagahi juga diri aku. aku nak jumpa mok for the last time. pukul 8.15 pagi aku tiba di rumah. sayu ja nak menjejakkan kaki kedalam rumah. aku tengok adik-adik dan kakak aku semua muka sedih nak nangis. aku pun turut terasa nak nangis sekali lagi. Achik suruh aku naik atas rumah mok dan bacakan Yasin untuk mok. Hati aku menangis sekali lagi melihat badan mok yang ditutupi kain putih. aku sempat buka kain putih tu dan automatik air mata aku laju je keluar. Dalam hati aku berdoa, Ya Allah tabahkanlah hati aku. aku ambil surah Yasin dan baca. tapi bacaan tu tersekat-sekat dengan esak tangis aku. aku teringat kembali semua yang pernah mok lakukan untuk kami adik beradik. segala bebelan dan segala nasihat yang diberikan baru sekarang aku rasa amat bermakna. Kalau dulu mesti aku rasa geram, marah sebab mok selalu membebel. aku teringat aku selalu jaga dia waktu dia sakit, mandikan dia, pakaikan baju dia, jaga dia di hospital. lagi sayu bila aku dengar umie cakap mok meninggal sebab pendarahan dalamam. usus dia telah pecah. x leh aku bayangkan kesakitan nenek aku lalui selama ni dengan badan yang amat kecil, kurus...

p/s: mok, farah sayang mok. farah akan pastikan farah jadi insan yang berguna di masa hadapan. semoga mok aman di sana..aminn

p/s: to all my family semuga tabah menghadapi dugaan hidup ini yang penuh liku tambah-tambah bila setiap kali nak raya mesti teringat mok kan...

No comments: