Followers

Monday, May 2, 2011

lek lu~

hye guys. enjoy ur reading^_^



terus terang saya katakan saya x respect orang yang nak tegur kesalahan orang dengan menggunakan ayat yang kasar atau melalui sindiran. entahlah kenapa tapi bagi saya cara begitu memang akan mengguriskan hati orang yang ditegur.


saya menulis berdasarkan pengalaman sekeliling




contoh pertama:


bila nak tegur kawan-kawan atau orang yang dikenali berpakaian tidak senonoh. janganlah menggunakan bahasa macam " dah x da bj lain ke nak pakai?" atau "pakai baju adik ke?" ooohhh cukup x suka. saya lebih suka kalau orang yang menegur,menegur secara baik dan memberi idea macam mana nak buat baju yang nampak x senonoh tu nampak menutup aurat. bukan kah itu lebih baik? ^_^





contoh kedua:
saya begitu pantang bila ada orang yang menegur kita jangan buat itu dan jangan buat ini cakap itu x baik, ini x baik tapi last2 orang yang menegur itu melakukan perkara yang dia larang kita buat..ouchhh double sakit.. bila korang tegur orang lain untuk tidak melakukan sesuatu perkara pastikan korang tidak melakukan perkara itu. ia hanya akan membuatkan orang lain tidak menghormati kamu.


contoh ketiga:
bila ada orang melakukan sesuatu perkara untuk kamu, at least berterima kasihla biarpun perkara itu perkara sekecil kuman. contohnya bila ada orang memasak untuk kamu, tapi masakan itu tidak sedap,masam,manis,masin makan jela. jangan nak dikritik masakan tersebut sebab kita tidak tahu usaha orang yang memasak itu.
saya anti orang sebegini sebab saya pernah melaluinya. bila jadi begini saya rasa down sangat dah xmahu memasak lagi.

contoh keempat
bila dah buat sesuatu perkara janganlah suka mengungkit.biar ikhlas baru dapat pahala kan. mana tahu orang yang kamu ungkit itu melakukan lebih banyak kebaikan daripada apa yang kamu buat. cuma dia lebih suka berdiam diri dan menghebohkan perkara yang dia dah buat.

contoh kelima:
janganlah sesekali suka mengapi-apikan orang. contoh bila depan si A, kamu cakap lain dan bila depan si B kamu cakap lain. ia mungkin boleh menimbulkan persengketaan antara A dan B. saya pernah melaluinya. dan elakkanlah dari menjadi batu api.





guys..do mind other people's feeling barulah orang lain akan mempertimbangkan untuk tidak menyakiti hatimu..
















Gratisan Musik

1 comment:

Yuzi said...

iyer la..sbb itu kita hendaklah cermin diri sendiri dulu. sbg manusia tdk ada yg sempurna..melainkan ianya saling lengkap melengkapi. nice post :)